- اگرپیامبرصلی الله علیه وآله نبود هیچکس مقام علی بن ابیطالب رانمی شناخت...
- هیچ راهی برای معرفت خدا نبود اگرمحمدوعلی علیهماالسلام آفریده نشده بودند.
- «قال النبی صلی الله علیه وآله وسلم:ما عرفک إلّا اللّه و أنا، و ما عرفنی إلّا اللّه و أنت، و ما عرف اللّه إلّا أنا و أنت ؛ مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین علیه السلام، ص: 173 »
- روایتی را در تفسیر برهان دیدم در ذیل آیه 12 سوره یس آمده است « رواه عن أبی ذر، فی کتاب (مصباح الأنوار)، قال: کنت سائرا فی أغراض أمیر المؤمنین (علیه السلام) إذ مررنا بواد و نمله کالسیل سار ، فذهلت مما رأیات، فقلت: الله أکبر، جل محصیه. فقال أمیر المؤمنین (علیه السلام): «لا تقل ذلک- یا أبا ذر- و لکن قل: جل باریه، فو الذی صورک أنی احصی عددهم، و أعلم الذکر من الأنثی بإذن الله عز و جل، البرهان فی تفسیر القرآن، ج4، ص: 569 ». روای میگوید با علی در اذقه و کوچههای کوفه قدم میزدیم که به وادی النمله رسیدیم و آنقدر مورچه بود که از کثرت آنها تعجب کردم ، گفتم کسی را سراغ دارید که تعداد اینها را بداند ؟ حضرت فرمود : نه تتها کسی را میشناسم که تعداد ایشان را میداند بلکه شخصی را میشناسم که از نر و ماده بودن ایشان هم با خبر است و اشاره به خود نمودند بعد حضرت در ادامه میفرماید : آیا این آیه را نخواندی که « وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ » دربعض روایت دارد "علم کل شی" اما قرآن میفرماید: « وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ » در آنجا دیگر کلمه " علم " نیست شاید رسول اله خواسته است مساحمه ای کند برای فهم معمولی مردم و قرآن بحث علم را مطرح کند و فرمود : « هذا هو الإمام المبین الذی أحصی اللّه فیه علم کلّ شیء » و در حقیقت انسان کامل یک تای همه و محیط بر همه کثرات است .منبع
گویم سخنی که درک آن شوار است
گفتا به علی نبی که بختت یار است .
ازشیعه تو کسی جهنم نرود
ازامت من جهنمی بسیار است .
شعراز:حیدرآقای معجزه