داستان مسلمان شدن رابرت کرین مشاور رییس جمهور سابق آمریکا

داستان مسلمان شدن رابرت کرین مشاور رییس جمهور سابق آمریکا

دکتر رابرت دیکسون کرین Dr. Robert Dickson Crane مشاور نیکسون رییس جمهور سابق آمریکا می‌باشد. او سیاست‌مداری برجسته و در مطالعه تمدن‌ها دارای درجه دکترا از دانشگاه هاروارد و بیش از سی سال در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا دارای مناصبی بوده است. وی هم‌چنین به عنوان اولین سفیر مسلمان امریکایی از سوی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ منصوب شد. وی یک نویسنده و نظریه پرداز معروف در زمینه مسایل سیاسی است.

رابرت کرین متولد سال ۲۶ مارچ ۱۹۲۹ می‌باشد. او در سن ۱۶ سالگی برای مطالعه زبان روسی به عنوان اولین گام برای تبدیل شدن به یک روزنامه نگار بین المللی در سال ۱۹۴۵ شامل دانشگاه هاروارد گردید. او به عنوان اولین امریکایی در سال ۱۹۴۸ برای مطالعه و تحصیل رشته جامعه شناسی تطبیقی مذهب در دانشگاه مونیخ آلمان پذیرفته شد؛ سپس جامعه شناسی مذهبی را مطالعه و یک کتاب در مورد پدیده ایدئولوژی، تمامیت خواهی و پویایی معنوی مقاومت علیه آن تدوین کرد. کرین با رتبه عالی در رشته‌های علوم سیاسی، برنامه ریزی اقتصادی و مطالعات چین ـ شوروی از دانشگاه «نورث وسترن ایلینویز» در سال ۱۹۵۶ فارغ التحصیل شد.

داستان مسلمان شدن رابرت کرین

دکتر رابرت دیکسون کرین

رابرت کرین در سال ۱۹۶۲ در تأسیس مرکز بین المللی اطلاعات راهبردی مشارکت داشت. در سال ۱۹۶۳ تا سال ۱۹۶۸ مشاور ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا در سیاست خارجی بود. کرین در سال ۱۹۶۹ به عنوان رییس مجلس امنیت ملی در کاخ سفید تعیین شد و در سال ۱۹۸۱ رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا او را به عنوان سفیر آمریکا در امارات متحده عربی گماشت.

هنگامی که رییس جمهور “نیکسون” مشغول نوشتن کتاب خود بود برای تحقیقات بیش‌تر پرونده اصول‌گرایی اسلامی
را از سازمان اطلاعاتی آمریکا خواستار شد و از آن‌جا که او خود فرصت زیادی برای خواندن آن نداشت از مشاورش «رابرت کرین» خواست که آن‌را مطالعه کند؛ اگرچه پرونده را سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) تهیه کرده بود و نوشته هیچ مسلمانی نبود اما باعث شد که رابرت کرین شیفته اسلام شود.

در دمشق با “روژه گارودی” که از همان دوران کمونیست بودنش مخالف سرسخت سرمایه‌داری و شیفته عدالت بود با هم به بحث و تبادل نظر پرداختند. هر دوی آن‌ها از بی‌عدالتی موجود در سرمایه‌داری گله‌مند بودند. روژه گارودی مدافع مارکسیزم و مخالف سرمایه‌داری و متمرکز به ثروت و مالکیت فردی بود؛ اما رابرت کرین به مالکیت فردی به عنوان کلید آزادی نگاه می‌کرد؛ اگرچه معتقد بود که تمرکز به ثروت منجر به بی‌عدالتی می‌شود.

پس از بحث‌های زیاد آن‌ها به نقطه‌نظر مشترکی رسیدند؛ مکتبی بین سرمایه‌داری و کمونیستی که محاسن هر دو را داشته و از معایب هر دو مکتب به دور باشد. از آن‌جایی که هر دوی این‌ها متفکر و با اسلام و جهان اسلام آشنایی داشتند، اسلام را نزدیک‌ترین مکتب به فکر مشترک خود یافتند و هر دو تصمیم به مطالعه جدی در مورد آن گرفتند.

در سال ۱۹۸۰ رابرت کرین با شیخ حسن الترابی آشنا شد و پس از بحث‌های زیاد با او در مورد اسلام در یکی از مساجد آمریکا به دست شیخ حسن الترابی به دین مبین اسلام مشرف شد و نام خود را به فاروق عبدالحق مبدل ساخت. او قبل از مسلمان شدن سجده کردن مسلمانان را دوست نداشت و آن را اهانتی به انسانیت انسان می‌دانست؛ اما پس از آگاه شدن از مفاهیم عبادت در اسلام، در همان مسجد برای اولین‌بار در مقابل پروردگارش سجده نمود.

دکتر فاروق عبدالحق یا «همان رابرت کرین» دارای نظراتی اساسی درباره جهان اسلام است و به همان اندازه که از غرب نقد می‌کند از مسلمانان نیز نقد می‌کند و به نظر او مسلمانان به درستی تعالیم دین خود را نفهمیده‌اند و بیش‌تر آن‌ها که در غرب زندگی می‌کنند به جای پیروی از تعالیم اسلامی به فرهنگ غربی روی آورده‌اند.

سمت فعلی:

  • مدیریت مرکز تحقیقات خود به عنوان «مرکز تحقیقات سیاسی» در نیومکزیکو و واشنگتن دی- سی از ۱۹۹۴ تا آلان
  • رییس مطالعات استراتژیک موسسه اسلام شناسی نیومکزیکو

اطلاعات مربوط به آثار:

نویسنده ۱۲ کتاب و بیش از ۵۰ مقاله علمی در زمینه سیستم حقوقی تطبیقی، استراتژی جهانی و مدیریت اطلاعات.

۱. تنش زدایی: استراتژی‌ها در حال گذار جنگ سرد، دالس و کرین

۲. برنامه ریزی برای آینده عربستان: مدلی برای دست‌یابی به اولویت‌های ملی ـ ۱۹۷۸. ۳

۳. شکل دادن آینده ـ ۱۹۹۷

اطلاعات مربوط به گرایش‌ها و جهت گیری سیاسی:

کرین می‌گوید: “خدا مرا به سوی اسلام هدایت کرد هنگامی که من ۵ سال داشتم، همچنان دوباره یک تجربه مذهبی در سن ۲۱ سالگی برایم رخ داد. یک پیرمرد بحرینی به من گفت که من یک کلمه را می‌پرستم و آن خداست! من فهمیدم که همه مسلمانان نمی‌توانند بد باشند، طوری‌که من در گذشته تصور می‌کردم. من با استناد به گفته‌های این فرد به اسلام نگرویدم؛ بلکه من همیشه مسلمان بودم اما به صورت آگاهانه آن را نمی‌دانستم تا این که ۵۰ ساله شدم.”

کرین به عنوان یک فعال مسلمان به‌صورت تمام وقت از ۱۹۸۰ کار می‌کند.

اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اصلی در گذشته و حال:

  • یکی از ۴ بنیان‌گذار اولین اتاق فکر مستقر در واشنگتن دی- سی با نام «مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی CSIS
  • مدیر موسسه هادسون؛ موسسه مطالعات جهان سوم به رهبری هرمن کان
  • او از دوره بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تا قبل از شروع کمپین پیروزمندانه «ریچارد نیکسون» برای ریاست جمهوری تا سال ۱۹۶۷ به عنوان مشاور سیاست خارجی، مسئول تدوین مقالات حرفه‌ای مجله «ریدر دایجست» در موضوعات کلیدی سیاست خارجی فعال بود.
  • ورود به کاخ سفید به عنوان معاون برنامه ریزی شورای عالی امنیت ملی در ۲۰ ژانویه ۱۹۶۹.
  • مشاور امور بودجه‌ای و اقتصادی وزیر دارایی امریکا در بحرین
  • عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات و مطالعات و سردبیر ژورنال امور خاورمیانه از ۱۹۹۶.

فعالیت اسلامی:

  • مدیر مرکز اسلامی دعوت خیابان ماساچوست در واشنگتن دی- سی
  • پیوستن به موسسه بین المللی اندیشه اسلامی به عنوان مدیر تبلیغات از ۱۹۸۶.
  • کمک به تاسیس شورای مسلمانان امریکایی و مدیر بخش حقوقی از ۱۹۹۲ـ ۱۹۹۴.
  • رییس و بنیان‌گذار کانون وکلای مسلمانان امریکایی.
  • مشاور مقامات حماس، از جمله دکتر احمد یوسف.

آقای دیکسون کرین در دیباچه‌ای که بر کتاب (اینک خورشید از غرب طلوع می‌کند) و به همت خانم مظفر حلیم و با همکاری خانم «بتی بتول باومن» و جمعی دیگر از نویسندگان امریکا و غیر آن نوشته شده می‌نویسد: طبع و نشر چنین کتاب‌هایی حاکی از آینده‌ای بس زیبا برای اسلام در امریکا است و ان‌شاءالله رهبری اخلاقی (معارف اسلام) در آینده امریکا خواهد بود… او می‌گوید: “حدود بیست سال پیش آنگاه که متوجه شدم یک مسلمانم، مجبور شدم دو سال صبر کنم تا اینکه بتوانم کسی پیدا کنم که به من ارکان نماز را یاد بدهد.”

وی اضافه می‌کند: “آن زمان در امریکا شمار مسلمانان اندک بود و آنان کمتر می‌توانستند در زمانی کوتاه و در مکانی معین یک‌دیگر را ببینند و نشست یا همایش برگزار کنند. رمز موفق زیستن آنان در عشق به خدا و آشنا شدن آنان با مسلمانان دیگر بود؛ اما امروزه مسلمانان از جمعیت و ارتباطات خوبی با یک‌دیگر برخوردار می‌باشند. مسلمانان امریکا در واقع به دو دسته قابل تقسیم هستند: گروهی از ایشان کسانی هستند که در امریکا به دنیا آمده‌اند و ایشان را به اصطلاح انصار می‌نامند، و گروهی از مسلمانان امریکایی از کشورهای خارجی به این‌جا مهاجرت کرده‌اند که به آنان مسلمانان مهاجر گفته می‌شود و اینان اشخاصی هستند که سعی کرده‌اند تا حقیقت و زیبایی دین اسلام را به مردم امریکا بشناسانند.”

یک پیش‌نهاد راهبردی برای پیش‌برد اسلام؟

سپس آقای کرین درباره گسترش بیشتر و پیشرفت سریع‌تر اسلام یک پیش‌نهاد راهبردی ارایه می‌دهد. به نظر او آینده اسلام در امریکا بستگی به این موضوع دارد که چه‌سان مسلمانان متولد امریکا، مسلمانان امریکایی-افریقایی سیاه‌پوستان، مسلمان امریکایی، اروپایی، شامل کشورهای اسپانیولی زبان امریکای لاتین و خود امریکا بتوانند رهبری این حرکت را در میان امت اسلامی به عهده بگیرد.

اگر امت اسلامی سرانجام بتواند به عنوان یک قدرت خلاق و مثبت در جامعه امریکا جایی برای خود باز کند و بتواند امریکایی‌ها را به نحو احسن پرورش (اسلامی) دهد کاری بس بزرگ و سترگ انجام داده است و این یعنی به اوج رساندن باورهای اسلامی در آن دنیای تاریک و فاقد فروغ معنویت. نخستین عوامل این حرکت قهرمانانه توسط تعدادی افراد مهاجر و انصار از قبیل خواهران «مظفر حلیم» و «بتی باومن» نویسندگان کتاب (اینک خورشید از غرب طلوع می‌کند) انجام گرفت.

این کتاب در امریکا مثل خورشید درخشید که درخشش آن مانند برق قوی و پر نور چشمان امریکایی‌ها و همه ساکنان این کشور را خیره ساخت. خواهر مظفر حلیم بر این باور است که یاری تازه مسلمانان وظیفه اصلی اوست و بخشی از این کتاب به منظور آشنایی ایشان با یک‌دیگر در زمینه زندگی جدید نوشته شده است تا آن‌ها بدانند که تنها نیستند و در لذت پذیرش دین اسلام سهیم می‌باشند.

از اعترافات بسیار شگفت‌انگیز و امیدآفرین دکتر کرین برای گسترش اسلام و رشد جمعیت مسلمانان امریکا (به عنوان رییس مطالعات استراتژیک موسسه اسلامی نیومکزیکو) است که با صراحت و قاطعیت از منابع مستند و گزارش‌های موجود می‌گوید: “امریکا آمادگی پذیرش دین اسلام را دارد.” او از بتی نقل می‌کند که بسیار خشنود و مفتخرم که رنسانس اسلامی در جامعه امریکا در حال وقوع است. آقای کرین با استفاده از اطلاعات خانم بتی می‌گوید: همگی تازه مسلمانان نقش مهمی به عنوان مسلمان در این جامعه دارند. نیروی موجودی که در دسترس این نو مسلمانان است بسیار ضروری است که سازمان‌دهی شود و در امریکا از طریق کانال‌های گوناگون به کار گرفته شود.

مردم امریکا آمادگی پذیرش ارزش‌های اسلامی، راهنمایی‌های قرآن و تنظیم زندگی در سایه دین اسلام را دارند. در امریکا تمام بسترهای مناسب ارشادی وجود دارد؛ فقط لازم است به گونه‌ای مؤثر و قاطع به جریان انداخته شود تا اینکه جامعه تاریک و غیر معنوی و منحرف امریکا به اهداف عالی مورد نظر برسد… مسلمانان باید کمبود و فقدان رهبری منسجم را که در میان مسلمانان امریکا و اغلب مساجد امریکا وجود دارد از بین ببرند. شما باید دیدی مثبت از اسلام که لازمه جامعه امریکاست برای مردمان آن سرزمین فراهم آورید. این یک لحظه طلایی در تاریخ است که اکنون امریکا از درونش در حال خُرد شدن است؛ زیرا امریکا از یاد برده که ارزش‌های اسلامی در این کشور در حال نفوذ است؛ مسلماً این ارزش‌ها جامعه امریکا را قوی‌تر می‌نماید.

۰ ۰ ۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

ناهده فوزی

۰۹ دی ۰۰ ، ۲۱:۳۷
در مقاله ای عربی نوشته بود ایشان در ۱۲ /۲۰۲۱/۱۲ درگذشته

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات