ضدآموزش

ضدآموزش

«اگر حرف زدن را نیز مانند سایر درس‌های مدرسه‌ای به کودک درس می‌دادیم، آنها هرگز زبان باز نمی‌کردند»ویلیام هول

«من سعی می‌کنم مدرسه رفتن مزاحم تحصیلاتم نشود» مارک تواین

«بسیاری از آموزه‌ها مانند پنجره‌ای است که از آن حقیقت را می‌بینیم؛ اما خود، ما را از حقیقت جدا می‌کند.» جبران خلیل جبران

«هر گاه چیزی را به کودک آموزش می‌دهیم، مانع شده‌ایم تا او شخصاً آن را کشف کند» پیاژه

«فراموش نکن که افراد خلّاق همیشه سعی دارند راه‌های عوضی را امتحان کنند. اگر [تو] همیشه راه درست را بروی، هرگز خلّاق نخواهی بود؛ زیرا راه صحیح، یعنی راه کشف شده توسط دیگران» اوشو

«دانش، مانعی است در برابر آگاهی؛ دانش را به سویی افکن، آگاهی شکوفا خواهد شد» اوشو

«هر آموزش و پرورشی که بدون ارتباط با نیاز خودانگیخته‌ی دانش‌آموزان باشد، دیر یا زود از قلمرو زندگی آنها خارج می‌شود» پائولوفریره

«هیچ کس نمی‌تواند شما را چیزی بیاموزد مگر آن‌چه را که نیم‌خواب در فجر آگاهی شما آرمیده است» جبران خلیل جبران

«معلمی که قواعد عمومی و اختصاصی تربیت و اصول روانشناسی را می‌داند، اما از عشق به تعلیم و تربیت آتشی به جان ندارد، در شغل خود هزاران بار بیشتر در خطر اشتباه است تا زمانی که از این قواعد این صول چیزی نمی‌دانست» کمنیوس

«پیشرفت واقعی زمانی رخ می‌دهد که انسان از دایره‌ی منطق معقول خارج شود؛ چون انسان معقول خود را با وضع موجود تطبیق می‌دهد، حال آن که انسان غیرمعقول وضع موجود را بر نیازهای خود منطبق می‌سازد. بنابراین برای وقوع هر گونه تغییر جدیدی باید چشم امیدمان به انسان غیرمعقول [کسی که آموزش‌های رسمی، منطقی، معقول و معمول را ندیده باشد] باشد.» چارلز هندی

«به یک معنی “پرسه زدن” بدون هدفی مشخص، مایه‌ی اصلی آفرینندگی و خلاقیت است و نیز ممکن است که پرورش رویه‌ی شوخ و شاد نسبت به موضوع‌های مختلف، راز تربیت افرادی با کنجکاوی بیشتر باشد. در صورتی که مدرسه با باریک‌بینی و وظیفه‌شناسی فوق‌العاده از روش “یافتن پاسخ درست” برای هر موضوع پیروی می‌کند» کرانباخ

«انسان واقعی همیشه غیرقابل پیش بینی است. او آزاد است. او یک شخصیت ثابت و قالبی ندارد، زیرا هر لحظه چالشی نو می‌یابد، هر لحظه به پهنه‌ای جدید قدم می‌گذارد؛ اما آموزش و پرورش رسمی او را از این فضیلت‌های بزرگ محروم می‌سازد» اوشو

«در آموزش و پرورش رسمی تماماً تعقّل و تفکر منطقی حکومت می‌کند، اما “هوش عاطفی” و “تفکر شهودی” ما را به بیرون از تنگناها هدایت می‌کند» کوکاک

«آفرینش و خلاقیت نه توسط عقل بل‌که از بازی غریزی‌ای که ناظر بر شادابی و لذت درونی است انجام می‌گیرد! در واقع ذهن خلّاق با موضوع مورد علاقه‌اش بازی می‌کند» یونگ

«شاگردی که بر استاد خویش نیاشوبد، استاد خویش را درک نکرده است» نیچه

«به دانش آموزان نباید توصیه کرد که دست‌یابی به موفقیت‌های مرسوم را هدف زندگی خود قرار دهند؛ چون به طور معمول، مدرسه فرد موفق را کسی می‌داند که خیلی بیشتر از آن‌چه به هم‌نوعان خود می‌دهد، از آنان بگیرد؛ در حالی که ارزش هر کس را باید بر اساس آن‌چه می‌دهد تعیین کنیم، نه بر اساس آن‌چه می‌گیرد و مدارس با ایجاد رقابت و آیین موفقیت‌گرایی چیزی جز روحیه‌ی جاه‌طلبی را پرورش نمی‌دهند» آلبرت اینشتین


 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات