این ایران است که در منطقه حکمفرمایی می‌کند.

این ایران است که در منطقه حکمفرمایی می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوزی رابی» مدیر اندیشکده صهیونیستی «موشه دایان» درتحلیلی در زمینه رویدادهای جدید خاورمیانه گفت: «در سفر به فصلی نامعین در خاورمیانه به‌سر می‌بریم. در قرن بیستم هر کشوری یک فرمانده یا رهبر داشت اما هم اینک عرصه‌ای پرماجرا را در سوریه لیبی، لبنان، یمن و عراق شاهدیم.»

این کارشناس امور خاورمیانه در ادامه تحلیل خود گفت: «ایران در عراق و سوریه که داعش نیز در آن‌جا حضور دارد، نقش حیاتی را ایفاء می‌کنند. در یمن نیز مبارزین حوثی به ایران شیعه بسیار نزدیک هستند و صنعا پایتخت یمن را در احاطه خود گرفته و حتی کنترل بخش بسیاری از عدن را در بدست آورده‌اند.»

تحلیلگران اسرائیلی درباره نقش ایران در یمن بر این باورند که این کشور در یمن جایگزین عربستان سعودی شده است. ایران حتی در زمینه تولید برق و داد و ستد دریایی نیز با یمن تحت کنترل حوثی‌ها همکاری‌های مثبتی دارد.

یوزی رابی در ادامه تحلیل خود با اشاره به حضور نظامی ایران در سوریه و عراق و نفوذ این کشور در لبنان از طریق نیروی مقاومت حزب‌الله که قدرتمندترین گروه سیاسی در این کشور است، گفت: «این ایران است که در منطقه حکمفرمایی می‌کند. این کشور بازیگری هوشمند است. آن‌ها نیروهای انقلابی خود را در اختیار دارند که به تعصبات انقلابی پایبند هستند. ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که چه اتفاق‌هایی در شرف انجام است

«ایال زیسر» دیگر تحلیلگر و استاد دانشگاه تل‌آویو درباره نقش ایران در حفظ «بشار اسد» رییس جمهور سوریه گفت: «ایران در بخشی از مناطق سوریه حتی از بشار اسد نیز  استیلای بیشتری دارد.»

 بر اساس این گزارش، همکاری ایران و سودان نیز برای اسرائیل نگران کننده است بطوری که ژنرال «صدیق امیر» رییس رکن اطلاعات ارتش سودان اخیرا اعلام کرد که ایران بزرگترین متحد سودان در منطقه است.

«عبدالقدیر محمد زین» دیگر ژنرال سودانی نیز اخیرا گفت که کشورش پیش از هرگونه همکاری با کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس با ایران مشورت می‌کند.

 و در انتها این گزارش «یوزی کوپر واسر» رییس سابق وزارت امور راهبردی اسرائیل درباره ایران و روابطش با برخی کشورهای منطقه گفت: «چنین روابطی برای آمریکا نگران کننده است. ایرانی‌ها خواهان ورود آمریکا در کنارشان نیستند و از دیدگاهشان هنوز شعار "مرگ بر آمریکا" وجود دارد.»

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات