قیاس به زبان ساده

قیاس به زبان ساده

اشتباه شیطان در استفاده از صنعت قیاس بود ، قیاس از مقایسه کردن می آید یعنی دو چیز را از بُعدی مقایسه کنید و نتیجه ای حاصل کنید، در حالیکه ابعاد دیگری هم وجود دارد که می توانستید آنها را هم در نظر بگیرید که در نظر نگرفته اید و اگر مسأله را از ابعاد دیگر بررسی می کردید مسلماً باعث بهم خوردن نتیجه قبلی می شد و به نتیجه ای واقعی می رسیدید.

شیطان برای اثبات برتری خود بر نوع انسان به مواد اولیه ساخت خود و انسان اشاره نمود و برتری آتش بر خاک را دلیل برتری جن بر انسان دانست و همین موجب یک حس متکبرانه و برتری جویانه در وی گردید در حالی که اگر ابعاد دیگر کمال جویی در خود و انسان را بررسی می‌کرد به قابلیت‌های کمالی انسان از جمله وجود عقل در عین وجود امیال حیوانی و تزاحم این دو و اختیار انسان در انتخاب وجه اعلی و اسفل و به قولی جهت برتر و پست پی می برد.

قیاس در چیزهای مختلفی وجود دارد ، قیاس فوق از نوع عقلی می باشد مثلاً دو نفر را به خاطر نوع انسان بودنشان بگوییم هیچ فرقی با هم ندارند در حالیکه ممکن است اولین فردی باورمند و دومی فردی بی باور باشد یا اولی فردی دانشمند و دومی فردی نادان باشد .

اما قیاس های حکمی هم وجود دارد:

مثلاً زنان در عادت های ماهانه از نماز و روزه معاف هستند اما قضای نماز ها لازم نیست اما قضای روزه واجب است .حال بر اساس قیاس عقلی گفته می شود: نماز از روزه مهم تر است و قضای آن واجب تر .

در حالیکه چون اضافه کردن نماز قضا بر نماز واجب روزانه ، موجب سختی و مشقت زنان می شود قضای نمازهای دوران عادت ماهیانه از زنان برداشته شده است اما چون قضای روزه ، چیزی بر تعداد روزهای مشخص روزه در سال نمی افزاید لذا انجام چیزی بر وظایف روزه سالانه نمی افزاید و باید انجام داد.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات